19 Februari 2010

Tutorial 1: Asas Seni Pixel Isometric

Seni Pixel Isometric adalah gaya seni digital yang berasal dari skrin permainan video yang menpunyai kemampuan terhad. Sebagai contoh, game-game yang menggunakan konsep isometric pada zaman dahulu kala ialah Q-Bert dan Zaxxon.

Gambar 1: Contoh screenshot dari game Q-Bert (atas) dan Zaxxon (bawah)

Pertama sekali mesti tahu satu peraturan wajib bagi menghasilkan Seni Pixel Isometric ini. Apa dia peraturan itu?


dua satu 


Ape dia dua satu?



Rajah 1: konsep "Dua Satu" dalam seni pixel


Dari rajah dia atas, setiap petak mewakili satu pixel. Maksud "Dua Satu" ialah saiz luas pixel tu 2x1. Sebagai contoh, rajah di bawah. kotak yang dilukis mengikut sistem "Dua Satu". 


Rajah 2: Kotak dilukis mengguna peraturan "Dua Satu"

Apa yang dapat kamu simpulkan sekarang ini ada pada rajah di bawah.

Rajah 3: kedudukan konsep "Dua Satu" lukisan pixel isometric.

Apabila anda sudah faham konsep ini dengan mudah anda dapat membuat lukisan-lukisan isometric ini.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Featured