17 Februari 2010

Liverpool FC





Originally uploaded by Pert Doherty

Logo ini direka ketika aku bosan dengan sekeliling. Aku lihat season ini Liverpool seakan-akan tempang. Nampak sangat kesan ketiadaan Xabi Alonso. Tak mengapalah. Rafa percayakan Lucas.. Haha..

Ni gambar sebelum logo di atas siap.. sangat tak cantik. haha




Liverpool FC adalah sebuah kelab bola sepak profesional yang berpusat di bandar Liverpool, Merseyside di wilayah Barat Laut England yang bermain di Liga Premier dan merupakan salah satu yang paling sukses dalam sejarah bolasepak Inggeris, memenangi lebih banyak trofi berbanding kelab Inggeris lain. Liverpool telah memenangi bersama-nota lapan belas gelar juara Liga, Piala FA tujuh, tujuh Piala Liga, tiga dan lima Piala UEFA Piala Eropah, rekod Inggeris.

Kelab ini ditubuhkan pada tahun 1892 dan memenangi lima kejohanan kumpulan antara 1900 dan 1947. Namun, Liverpool menghabiskan beberapa tahun di Division Kedua pada akhir 1950-an sehinggalah kemunculan Bill Shankly sebagai pengurus pada tahun 1959. Selama ini, kelab bola sepak ini menggunakan kit merah putih tetapi ini berubah menjadi merah kesemuanya pada 1960-an.

Di bawah pengurusan Shankly, Liverpool memenangi tiga gelar juara Liga, dua Piala FA dan Piala UEFA, kelab Eropah pertama piala. Dalam 30 tahun terakhir, mereka telah salah satu kelab paling berjaya di Inggeris dan Eropah; mereka memenangi empat Piala Eropah antara 1977 dan 1984.

Walaupun belum menjuarai Liga Perdana Inggeris, Liverpool masih mengekalkan kedudukan sebagai pasukan paling berjaya beraksi di peringkat teratas Liga Inggeris, dengan 18 kali menjadi juara Liga Divisyen Satu Inggeris (Liga ini kini dikenali sebagai Liga Perdana Inggeris), 7 kali menjuarai Piala F.A. England, dan 5 kali menjuarai Liga Juara-Juara Eropah dan 3 kali menjadi pemenang Piala UEFA. Liverpool juga menjadi ahli Kumpulan G-14 terdiri daripada kelab-kelab bola sepak paling unggul di Eropah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Featured